Sociale Verkiezingen 2024

De Sociale Verkiezingen komen eraan!

Met de verkiezingen in het vooruitzicht zal je ons in de komende weken zeker nog tegenkomen wanneer we een korte actieve kiescampagne houden.  Het dagdagelijkse vakbondswerk echter (zeg maar de passieve kiescampagne) gebeurt tijdens de volledige termijn van een mandaat en duurt 4 jaar!

Achter de schermen

Het is misschien niet altijd even zichtbaar maar er wordt wel degelijk hard gewerkt om te garanderen dat jij op de best mogelijke manier wordt vertegenwoordigd in de ondernemingsraad en op het comité. Wat betreft loon- en arbeidsvoorwaarden heeft het ACV in de syndicale delegatie de nodige expertise in huis om vooruitgang te kunnen boeken mits degelijke en duidelijke afspraken met de werkgever. Wij stellen ons kritisch op en werken doelgericht om te komen tot oplossingen. Dit heeft samen met onze eerlijke en doordachte aanpak ervoor gezorgd dat de werkgever de ACV-afgevaardigden erkennen als correcte sociale partners.

We engageren ons om dit werk met volle overtuiging voort te zetten.

Wat zijn Sociale verkiezingen?

Bekijk het Youtube-filmpje voor wat meer duiding.

Stemmen. Moet dat echt?

Je denkt misschien dat sociale verkiezingen niet zo belangrijk zijn of dat jouw stem er niet toe doet. Maar niets is minder waar! Als jij gaat stemmen, beslis jij mee wie voor jou en de andere collega’s de komende 4 jaar in gesprek en overleg gaat met de leiding van Covestro. Het is niet voor niets dat er in de uitnodiging het volgende staat: “Om de afvaardiging die zal worden verkozen een werkelijk vertegenwoordigend karakter te geven, hebben alle werknemers tot plicht aan de stemming deel te nemen.

Zelfs al ben je geen lid van een vakbond of lid bij een andere vakbond, iedereen mag op het ACV stemmen.

Hoe geldig stemmen?

Bekijk het Youtube-filmpje voor de uitleg. Voor een lijststem: stem lijst 2. Voor naamstemmen: Geef niet meer dan 7 naamstemmen en enkel uit de lijst 2.

Uurregeling

Maandag 13 mei 2024 van 05:00 u tot 12:00 u en van 13:00 u tot 15:00 u
Dinsdag 14 mei 2024 van 05:00 u tot 12:00 u

We roepen alle shiftploegen (Operations, PCT, Brandweer, Security) op om regelingen te treffen zodat iedere aanwezige medewerker kan gaan stemmen. Dit gebeurt ofwel tijdens de shift ofwel bij het opkomen of afgaan van de shift.

ACV-kandidaten

De affiche met onze 19 (!) ACV-kandidaten vind je via deze link en hangen uit aan de informatieborden op Midden en Noord. De stemlijsten kan je hier vinden en ook aan de aanplakborden van de verkiezingen (hal Zuid, ingang restaurant Midden, Hal sociaal gebouw Noord).

Hopelijk hebben we je overtuigd en kunnen we op je stem rekenen. Wil je meer weten? Surf dan naar de FAQ’s op www.hetacv.be/sociale-verkiezingen