Syndicale Afvaardiging

De syndicale afvaardiging of vakbondsafvaardiging bestaat uit de afgevaardigden (delegees) van de verschillende vakverenigingen. Ze zijn de vertegenwoordigers van de werknemers in het bedrijf zelf en diens belangrijkste contactpunt met hun vakbond. Het geheel van de vakbondsafvaardiging wordt ook wel de syndicale delegatie genoemd.

Patrik Collier
Woordvoerder
Bart Vandemeulebroucke
Woordvoerder
Luc Crets
effectief lid
Wilfried Willemen
effectief lid
Frederik Dondelinger
vervangend lid
Jurgen Hendrickx
vervangend lid

De algemene bevoegdheden van de Syndicale Delegatie zijn :

handelen in het kader van de arbeidsverhoudingen, waaronder:

• de loonvorming
  • het opstellen en aanpassen van de functieclassificatie
  • de evaluatie van het personeel
  • de arbeidstijd, de werktijdverkorting
  • de problemen voortvloeiend uit een herstructurering
  • onderhandelen met het oog op het sluiten van een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) of een akkoord op bedrijfsniveau zonder daarbij inbreuk te plegen op de akkoorden of overeenkomsten afgesloten op interprofessioneel of sectoraal niveau.
  • waken over de toepassing van de sociale wetgeving, de cao’s, het arbeidsreglement en de individuele arbeidsovereenkomsten in de onderneming. De SD treedt vooral op bij problemen in de onderneming. De Syndicale Delegatie zal ook voorstellen kunnen doen ter verbetering van de arbeidsvoorwaarden, de sociale verhoudingen, enz.