Mobiliteit – Fietspad Scheldelaan

Bij de start van het fiets-lease programma is gebleken dat de interesse van onze medewerkers zeer groot is. Ondertussen zijn er zo’n 100-tal collega’s, die een E-bike hebben besteld en zich binnenkort tussen de andere gebruikers van het fietspad op de Scheldelaan zullen begeven. Gezien ook onze buurbedrijven hun medewerkers op de fiets hebben gekregen, wordt het fietspad massaal gebruikt met meer risico’s tot gevolg. Dit hebben we op het Comité PBW aangehaald met de vraag aan de werkgever om, samen met ons en de andere bedrijven op de Scheldelaan, te ijveren voor een verbreding van het fietspad. Ook de zwarte punten op het traject tussen Antwerpen en BASF (Siberia-bruggen en sluizencomplexen) verdienen een snelle aanpak en achter de Zeevaartschool is een verlichting zeer gewenst. Eventuele problemen m.b.t. fietspaden kunnen gemeld worden aan het Vlaams meldpunt van de mobiliteit en openbare werken.

Op Covestro zelf hebben we gevraagd om de privé-fietsstallingen uit te breiden alsook de standplaats van de bedrijfsfietsen op Noord, waar de werkgever mee akkoord is gegaan. Extra aandachtspunten die we hierbij hebben meegegeven zijn de verbreding van de ruimte tussen de aparte fietsplaatsen en een verbetering van de punten waar de fietsen kunnen worden ingehangen.

Het fietsthema is één van de vele onderwerpen die met mobiliteit te maken hebben. Bij onze werkgever hebben we al sinds de CAO 2016 herhaaldelijk de vraag gesteld om de Werkgroep Mobiliteit samen te roepen en alle aspecten van het woon-werkverkeer terug door te lichten (inbegrepen het thuis- en telewerk). Wij beseffen dat de complexiteit hoog is om voor iedereen een gepaste individuele oplossing te bieden. Vandaar onze vraag om aan de uitgebreide denkoefening en discussie te beginnen maar tot nu toe hebben we enkel ontwijkende reacties gekregen van de werkgever. Het contract met de I-bus loopt tot 2020 en de directie meent nog tijd te hebben. Zij wacht tevens de studie van het Havenbedrijf af over de mogelijke uitbouw van collectief vervoer in de haven.