Drastische besparing bij I-bus

Drastische besparing bij I-bus

De werkgever heeft zonet een presentatie gegeven op de ondernemingsraad over een drastische besparingsoperatie bij het collectieve vervoer dat door de I-bus wordt ingevuld.

  • Van 27 naar 17 daglijnen
  • Van 12 naar 10 shiftlijnen

De werknemersafvaardiging heeft altijd gepleit voor een verbetering van het collectief vervoer en ook de directie heeft zich daarvoor geëngageerd met duidelijke afspraken:

  • De werkgever moet voor het nodige transport zorgen naar en van de bedrijven (Art.35 Arbeidsreglement)
  • In verschillende ondernemingsraden en CAO’s (2018 en 2022) werd afgesproken dat er gestreefd werd naar een verbetering van het bestaande aanbod.

Dit staat in schril contrast met de houding van de Raad van Bestuur van I-bus.

Met behulp van een bevraging op Covestro en een enquête vanuit de I-bus werden de voornaamste eisen van de werknemers duidelijk:

  • kortere reistijden
  • flexibel en performant aanbod
  • reisvergoeding.

De werkgever schoof haar verantwoordelijkheid echter steeds in de schoenen van ofwel I-bus ofwel de Haven van Antwerpen. Een plan voor een eigen alternatief vervoerssysteem werd weliswaar uitgewerkt maar meteen te duur bevonden door de werkgever.

De overgang van het eigen busvervoer naar de I-bus (via de HUB) in 2010 was voor onze medewerkers reeds een grote achteruitgang wat betreft reistijden en comfort. De enige ingrepen die we sindsdien wél hebben gezien, waren alleen vervroegingen van vertrekuren en een stelselmatige afbouw van het aanbod.

Het gevolg is te zien in de gebruiksaantallen, die drastisch achteruit zijn gegaan en waar iedereen getuige van is. Als we daar meteen de kosten voor de werkgever naast leggen, dan is het duidelijk wat deze achteruitgang heeft opgeleverd voor Covestro: in 2009 betaalde de werkgever € 1.557.000 aan het collectieve vervoer, in 2019 was dit € 830.000; een kostendaling van 47%.

De directies van 2 van de 6 deelnemende bedrijven hebben nu duidelijk aan I-bus gezegd dat het collectief vervoer nog te duur is en dringen aan op een gevoelige besparing. Onze directie leunt rustig achterover en zal een verdere kostendaling graag zien komen. We verwachten van onze directie dat zij haar afspraken nakomt en fors tegengas geeft in de Raad van Bestuur van de I-bus.

Zowel op het Comité van Overleg van de I-bus als op onze ondernemingsraad hebben we het volgende gezegd:

  • We willen niet verdergaan in het overleg omtrent de I-Bus 2.0, indien de huidige werkwijze van toepassing blijft, die beperkt is tot het afbouwen van buslijnen.
  • We adviseren dat werknemers beloond worden om de bus te nemen, met als doel het collectief vervoer aantrekkelijker te maken, hetgeen de initiële bedoeling was. Beloning kan bijvoorbeeld over een financiële vergoeding gaan of in de vorm van glijtijd worden gegeven.
  • Dit is een platte besparingsronde; bespaarde middelen kunnen ingezet worden om meer bussen in te zetten of dienen op een andere manier terug naar de busgebruiker te gaan.
  • Door routes rechter te trekken, worden de gebruikers opgezadeld met een langer voortraject om tot de bushalte te geraken, wat neerkomt op langere reistijd en eventuele bijkomende kosten.
  • Het schrappen van lijnen vlak vóór de grootste werken in en rond Antwerpen is totaal onbegrijpelijk.

Een verdere daling van het aanbod is voor de werknemersvertegenwoordiging op Covestro nauwelijks nog een invulling van de verplichting van de werkgever. We wachten het antwoord van de directie op ons advies af.