Kort verslag CPBW van 28/03/2019

Geurhinder

De meldingen van mestgeurhinder komende van linkeroever, blijven binnen komen. Dit wordt consequent doorgegeven naar de bevoegde instanties, die extra maatregelen (dwangsommen) hebben opgelegd aan de veroorzaker.

Infosessies slaap- en waakritme

Deze infosessies werden gegeven in alle productieploegen en er zal nog een brochure worden uitgewerkt, rekening houdend met de input van onze medewerkers. We hebben gevraagd om ook de PCT-shift medewerkers en de (vervangend) wachtleiders van Security mee te betrekken in de infosessies.

VIA-04 adembescherming

Het voorschrift over werken onder adembescherming wordt vernieuwd, waarbij de aandacht wordt gevestigd op de functies, die al dan niet ‘onmiddellijk inzetbaar’ moeten zijn.

Woon-werk ongevallen met fiets

Er is een overzicht getoond van deze ongevallen van 2018. Zowel in landelijke, stedelijke en haven omgeving gebeuren ongevallen maar in de haven zijn de risico’s groter omwille van het gemengde (zwaar) verkeer en enkele zwarte punten, zoals de sluizencomplexen. De bevoegde diensten zoeken naar snelle oplossingen van de problemen aan de sluizen. In het jaaractieplan 2019 van Covestro wordt een training opgenomen maar details zijn nog niet beschikbaar.

Ongevallencijfers

Hoewel de officiële cijfers correct worden doorgegeven, is de afhandeling van ongevallen bij Covestro verschillend van die van de contractoren. Het relatief aantal verzorgingen bij contractoren ligt hoger dan bij Covestro maar de zgn. RIR-getallen zijn dan weer lager. Een vergelijking kan dus moeilijk gemaakt worden en de bewering dat Contractoren veiliger werken dan onze eigen medewerkers gaat dus niet op.
De behandeling van ongevallen in de zogezegde “partner-bedrijven” is volledig aan ons zicht onttrokken hoewel sommige medewerkers daarvan in onze installaties werken. Ook daar proberen wij inzicht in te krijgen maar onze werkgever is zeer schaars met informatie en zegt dat wij ons daar niet mee moeten moeien. Wij zullen op andere manieren aan de nodige informatie trachten te komen en de visie van onze werkgever (laten) onderzoeken.

Fietsenstallingen

Er werd nogmaals gevraagd naar overdekte stallingen voor bedrijfsfietsen op regio Noord zodat deze fietsen niet onderhevig zijn aan de natuurelementen en gemakkelijker onderhouden kunnen worden.
De in november 2018 beloofde uitbreiding van de stallingen voor de privé-fietsen is in behandeling…

Meer informatie kunt u krijgen via uw vertegenwoordigers in het CPBW op 3919 of 3268.

Volgend CPBW: donderdag 25 april 2019.