Ontwerpakkoord Reguliere CAO 2021-2022

Na 6 onderhandelingsdagen zijn de partijen tot een ontwerpakkoord gekomen voor de reguliere CAO 2021-2022. In tegenstelling tot andere jaren zal deze CAO niet fysiek worden toegelicht, omwille van de verstrengde corona-maatregelen, de tijdsdruk en het verplichte telewerk. Hieronder vind je een beknopt overzicht van de elementen uit de CAO. De werkgever zal via een interne communicatie de ontwerptekst integraal doorsturen. Vragen over de inhoud van de CAO kan je rechtstreeks stellen aan de leden van de syndicale delegatie of via telefoon op 3268 (ACV).

Om dezelfde redenen als hierboven zal het referendum op een alternatieve manier gehouden worden: Ten uitzonderlijke en eenmalige titel wordt de stemming gehouden onder alle baremieke bedienden en niet enkel de gesyndiceerde baremieke bedienden. Dit gebeurt digitaal via een link op de Covestro mail adressen én op een gegarandeerde anonieme manier. De afsluiting van stemming wordt vermeld bij de uitnodiging tot stemming. Na afsluiten wordt de uitslag bekendgemaakt. Bij 50% + 1 JA-stem zal het ontwerpakkoord omgezet worden in een bindende CAO.

Het ontwerpakkoord heeft een looptijd van 2 jaar; van 01/01/2021 tot en met 31/12/2022 tenzij anders bepaald in de afzonderlijke artikels of deel-CAO’s en is van toepassing op alle baremieke bedienden.

Koopkracht

• Met terugwerkende kracht vanaf 01/01/2021 een loonsverhoging van 0,4%; individuele en volledige herberekening op alle looncomponenten
  • Een coronapremie van € 500 in 2021 in de vorm van consumptiecheques en betaald op de elektronische maaltijdchequekaart
  • Een CAO 90 van € 3000 (netto € 2607,90) met haalbare doelstellingen en gegarandeerde uitbetaling in juli 2022 met recurrente doorwerking op 01/01/2023 d.m.v. loonsverhoging van 3,1%

Hospitalisatie Verzekering

Vanaf 01/01/2022 een tussenkomst van de werkgever in een levenslange hospitalisatieverzekering ten belope van € 33/maand. Dit komt neer op ong. 2/3e van de huidige maandelijkse verzekeringspremie.

Eindeloopbaanplan / SWT / Tijdskrediet landingsbaan

• Verderzetting bestaand eindeloopbaanplan: intekenen tot 30/06/2023, start vrijstelling van prestaties uiterlijk op 01/01/2025
  • Verderzetting SWT-stelsels
  • Verderzetting afspraken voor Tijdskrediet Landingsbaan

Voortgezet medisch onderzoek

• Uitwerking van de sectorafspraak: tijdens vrijstelling van prestaties en tot 5 jaar na uitdiensttreding vrijwillig medisch onderzoek.
  • Modaliteiten worden afgesproken in het CPBW.

Medische screening

• 2 jaarlijkse vrijwillige medische check-up vanaf 45 jaar.
  • Modaliteiten worden afgesproken in het CPBW.

Humanisering Arbeid / Arbeid en Gezin

• Bijkomende aanwervingen in shift ter compensatie van deeltijdsen, langdurige zieken en intekening in eindeloopbaan.
  • Timing voor vervanging van dag medewerkers die intekenen in het eindeloopbaanplan; individueel bekeken afhankelijk van de functie.
  • CAO104: Tragere afbouw van shiftpremie bij overstap naar dag functie en tragere afbouw van categorie bij overstap dag medewerker naar lagere functie
  • CAO104: Geen afbouw van categorie bij overstap vanaf 56 jaar

Varia

• Ten laatste eind februari een aparte CAO rond Telewerk met max 2 dagen per week op structurele basis en een vergoeding van € 20/maand.
  • Zwangere werkneemsters in shift behouden hun volledig loon bij werkverwijdering ongeacht het gekozen arbeidsregime (shift of dag).
  • Ten laatste in mei 2022 afsluiting van het onderzoek naar enerzijds een verbeterd collectief vervoer en anderzijds een financiële tegemoetkoming.
  • Voor de schooljaren 2022-2023 en 2023-2024 telkens minstens 4 SIRA-studenten, die een contract van onbepaalde duur krijgen als zij slagen in hun opleiding.

PSP – Winstpremie

In de berekening van de winstpremie wordt het doelbedrag verhoogd van 3,9% naar 5% van het jaarlijks salaris vanaf het referentiejaar 2021 (uitbetaling april 2022).