Kort verslag OR van 02/09/2021

LEAP
Naar aanleiding van de onrustwekkende videoboodschap van Markus Steilemann en de mail van de Board of Management eergisteren, is er stevig gediscussieerd over het LEAP-project. Vanaf het begin van de aankondiging vorig jaar heeft de werknemersafvaardiging (WA) geëist dat de Belgische wetgeving moet gevolgd worden en dat aankondigingen eerst in de OR moeten gebracht worden. De mail en de boodschap van de CEO zijn een zoveelste aanfluiting van die wetgeving. Daarom heeft de WA nu officieel klacht ingediend bij de Compliance Officer tegenover Marcus Steilemann. Onze directie beweert dat ze ook niet blij is met de manier van rechtstreekse communicatie door de Board of Management zonder dat zij betrokken wordt. De managing director beweert ook begrip te hebben voor de onrust en verwarring die ontstaan is. Volgens hem is er op de Antwerpse site nog geen analyse geweest van potentiële personeelsafbouw en zal er pas begin volgend jaar een oefening gebeuren. Dat de CEO nu met een globaal getal zwaait, doet de WA en bij uitbreiding alle Antwerpse werknemers (incl. kaderleden) vermoeden dat er meer aan de hand is, terwijl de goede financiële situatie anders doet uitschijnen. Zij roept alle lokale leidinggevenden in de OR op om via hun hiërarchische lijnen verhaal te gaan halen bij hun bazen. In plaats van warm en koud tegelijk te blazen, eist de WA snel absolute duidelijkheid via een bijzondere OR over dit thema. Als de Antwerpse directie geen verduidelijking kan bieden, zal er iemand van Duitsland dan maar moeten komen uitleggen wat er staat te gebeuren.
De bijzondere OR zal nog ingepland worden.

Organisatie PET shift
De afdelingsleider zegt dat er nog gewerkt wordt om enkele knelpunten op te lossen om dit jaar tot de aangekondigde afbouw te komen, ondanks de dreigende afbouw van LEAP op de achtergrond.

Volgende reguliere ondernemingsraad: 07/10/2021
Meer informatie kan je bekomen bij onze vertegenwoordigers bij ABVV en ACV.