Loopbanen van en voor de toekomst.

De Kaderwerking van ACV organiseerde onlangs een sessie rond duurzame loopbanen in de onderneming. Je kan hier een kort beeldverslag en de presentaties bekijken van deze boeiende uitwisseling, met professor Ans De Vos van de UAMS en Mieke Smet van het Talent Fit Center van Janssen Pharmaceutica.

Ter voorbereiding hielden we rond dit thema een mini-bevraging bij kaderleden. Meer dan de helft van de 169 bevraagde collega’s antwoordt op de vraag hoe bevredigend zijn of haar jobinhoud is, dat die voor verbetering vatbaar is. Maar liefst 73% zou inderdaad bepaalde deelaspecten meer willen kunnen ontwikkelen. 54% geeft aan dat een gebrek aan vorming en opleiding een beperkende factor is, en – niet verbazend – maar liefst 63% ziet vooral tijdsgebrek als het struikelblok. Gelukkig ervaart 71% van onze respondenten dat de kneedbaarheid van de eigen jobinhoud bespreekbaar is met de rechtstreekse leidinggevende, die openheid is hoopgevend. Maar meer dan een derde heeft het gevoel dat er in de onderneming geen beleid is op die bespreekbaarheid structureel in te bedden. Het hangt dus vaak af van de eigen insteek van de betrokken leidinggevenden.