Kort verslag OR van 03/09/2020

Mobiliteit

De werknemersafgevaardigden merken nogmaals op dat de werkgever het thema mobiliteit voor zich uit blijft schuiven. We benadrukken dat de werkgever een nieuwe overeenkomst met de I-Bus niet zonder een akkoord met de werknemers éénzijdig kan ondertekenen en dringt er nogmaals op aan werk te maken van het in de CAO overeengekomen mobiliteitsplan.

CAO 90

Op onze vraag naar de stand van zaken, antwoordt de directie dat we op schema zitten en dat de doelstellingen gehaald zullen worden.

New PC project

De werkgever kondigt aan dat op 16 september de definitieve beslissing valt over het New PC project op Makrolon. Bij goedkeuring zal de nieuwe installatie tegen februari 2023 10.000 ton Polycarbonaat produceren (een speciaal impactbestendig type).

Economische situatie

De afzet volumes in Azië staan terug op het niveau van 2019 maar in Europa nog niet. PCS en Aniline gaan terug vollast lopen, Polyether blijft onder druk staan.

Buizenbruggen

De verantwoordelijkheden van de buizenbruggen op de hele site is sinds enige tijd verhuisd van Lanxess naar Makrolon. Dit zorgt voor extra druk bij het productie personeel.

Post- en plankamer

De werkgever heeft onze stelling niet kunnen weerleggen dat deze dienst nooit betrokken was in een afslankingsprogramma. Toch stelt ze voor om deze dienst in de toekomst verder te zetten met alleen nog de huidige hoofdoperator en vervangend hoofdoperator.  De werknemersafgevaardigden zullen volgende OR hun advies geven.

LEAP project

De werknemersafgevaardigden stellen vast dat vorige week een nieuw project via een mail, van de Covestro Board, is aangekondigd. Wat houdt dit project in, welke impact heeft dit voor onze site en het personeel? De directie antwoordt dat dit een globaal transformatieproject is en dat tegen juni 2021 enkele werkgroepen de bestaande structuren tegen het licht zullen houden. De werknemersafgevaardigden melden dat ze er niet gerust in zijn en dat ze zo vroeg mogelijk betrokken willen worden. We willen samen met de werkgever er voor zorgen dat de eventuele impact op ons personeelsbestand tot een minimum wordt beperkt.

Sociale Verkiezingen

De sociale verkiezingen gaan door op maandag 16 en dinsdag 17 november

Volgende ondernemingsraad gaat door op 1 oktober 2020

Meer informatie via uw vertegenwoordigers op 3268 of 3919.